Sanoma haalt meer winst uit lagere omzet

Mediabedrijf Sanoma heeft het vorige kwartaal meer winst behaald dan daarvoor. Dit is al opvallend, maar het is nog opvallender omdat de omzet van het bedrijf juist lager was dan het jaar daarvoor. Het Finse moederbedrijf van merken als NU.nl, Libelle en SBS wist te profiteren van bezuinigingen, waardoor de kosten omlaag gingen en er met een lagere omzet meer winst werd behaald.

Een vrij slechte periode voor Sanoma

Dat Sanoma uiteindelijk meer winst heeft weten te behalen dan het kwartaal daarvoor, ligt niet aan de goede omzetcijfers van het bedrijf. Het mediabedrijf heeft het lastig gehad in het vorige kwartaal, onder andere door slechte cijfers van televisiezender SBS. Deze zender verloor veel sportliefhebbers aan andere zenders, die dezelfde wedstrijden uitzonden.
Daar komt nog bij dat de maand september over het algemeen een slechte televisiemaand was. Door het ongewoon warme weer, brachten minder mensen hun vrije tijd achter de televisie door. Normaliter zijn de televisiecijfers van de maand september beter dan in de zomer, maar nu was de maand september net zo min een televisiemaand als de maand augustus.

Bedrijfsresultaat stijgt met 40 procent door bezuinigingen

Ondanks de slechte cijfers van televisiezender SBS en de slechte televisiemaand september, is het bedrijfsresultaat van Sanoma alsnog met 40 procent omhoog gegaan. Het bedrijf eindigde het kwartaal op een bedrijfsresultaat van 24 miljoen euro, dat vooral te danken is aan de vele bezuinigingen die het bedrijf doorgevoerd heeft.

Sanoma zag de totale operationele winst in het derde kwartaal van dit jaar met een kwart stijgen naar 77,7 miljoen euro. De omzet slonk met 4 procent, maar onder de streep kwam het bedrijf toch op een mooie 51 miljoen euro uit. Niet erg veel voor een bedrijf van deze omvang zou je denken, maar het jaar daarvoor kwam het bedrijf nog op een verlies van 3 miljoen euro uit.

Leave a comment